Skip to content

Om rumhunde og en kæmpestor sød og ikke spor dræberagtig havskildpadde…

marts 26, 2012

Og Hvad Sker Der Så?I fredags havde jeg sagt ja til at hjælpe min gode veninde Heidi Keller med at indspille en sang og en lydbog til et sjovt og eventyrligt børneteaterstykke for børnehavebørn i mit lille hjemmestudie. Heidi er uddannet skuespiller og du er måske allerede stødt på hende i filmsuccesen Dirch, tv-serien Kristian, Dødsruten med Eventministeriet, eller måske i Anthon Berg “Sweet Moments”-kampagnen, som i øjeblikket ruller hen over tv-skærmene.

Jeg har tidligere hjulpet Heidi med lidt indspilning til hendes hjemmeside, hvor hun blandt andet skulle lave smagsprøver på tegnefilmstemmer, hvilket absolut også kan anbefales at være vidne til! Så jeg havde naturligvis set frem til dagen.

Stykket hedder “Og hvad sker der så?” og er skrevet og spillet af Heidi Keller og skuespillerkollegaen Jannik Jensen (Dødsruten, Manson, Jammabugten m.fl.), som tilsammen spiller alle rollerne. Stykket handler om Jannik og Heidi, som er bedste venner, men som keeeeder sig. Men heldigvis har de deres hemmelige leg “Og hvad sker der så?”, som bringer dem ud på en fantasirejse fra havets bund og op til månen, og hvor man blandt andet møder kæleaben Hugo, Rumhunden(!), en vandskræk sørøverkaptajn og en kæmpestor sød og ikke spor dræberagtig havskildpadde! Det endte med at blive en rigtig underholdende og hyggelig dag i mit lille hjemmestudie, hvor en anseelig mængde chokoladekiks hurtigt fik ben at gå på.

Jeg nød for det første, og for en gangs skyld, ikke at skulle have kreativ-hatten på – eller i hvert fald ikke på samme måde – som jeg skal, når jeg selv sidder og komponerer og producerer min egen musik. I stedet kunne jeg få lov til at fokusere på det lydtekniske, og så ellers nyde at lade mig underholde af to professionelle og mere eller mindre van(d)víttige skuespillere (jeg har endnu ikke mødt en skuespiller, der var helt “normal”(!?!)), mens de tog mig med ud på en fantasifuld opdagelsesrejse og lavede stemmer med alt fra vandforskrækkede sørøverkaptajner til konstant småfornærmede og ret irriterende kæleaber.

Dertil skulle der indspilles en lille sang, hvor jeg fik lov at lege studiemusiker for en stund på min gamle spanske akustiske guitar. Sangen er rigtig god og en rigtig ørehænger – lidt for meget faktisk – for efter at jeg havde siddet og mixet den, kunne jeg ikke få den ud af hovedet, da jeg skulle sove. I stedet kørte den som et mantra og gjorde, at natteroen ikke rigtig ville indfinde sig! Så tak for det I to! – Endnu engang! Jeg tror, at jeg næste gang hellere må kræve seks guldøl i betaling, så jeg kan falde i søvn! “Hva sker der så, va sker der, sker der så, hva sker der så nu? Hva sker der sker der så, hva sker der så nu?” :S

Nå, men spøg til side, så var det sgu en sjov og anderledes dag midt i specialeskriveriet (eller “læseriet” – man er vel kun lige begyndt!), og så er det jo altid en fornøjelse at arbejde sammen med professionelle folk, som formår at gå ind og levere varen! Mit indre legebarn var i hvert fald godt underholdt. Så hvis du har en lille pode eller to i alderen 3-6 år, er pædagog eller pædagogmedhjælper i en børnehave (eller måske børnehaveklasse), så tag da lige et smut forbi børneteatrets hjemmeside, og se om det mon ikke kunne være noget for Jer: Teatretblau.dk

Mit snart 35-årige indre legebarn tør i hvert fald godt anbefale det! ;D

No comments yet

Skriv et svar

