Skip to content

Den sorte liste – liste over stjålne musikinstrumenter i DK

oktober 1, 2009

no burglerTrommeslageren Henrik Rathje er efterhånden blevet så træt af, at folk konstant får stjålet sine musikinstrumenter i Danmark. Derfor har han nu taget initiativ til at lave siden densorteliste.dk.

På siden kan musikere helt gratis efterlyse instrumenter, de har fået stjålet. På denne måde kan forretninger kontakte ejeren, hvis de får tilbudt noget stjålet grej, ligesom andre musikere hjælpe hinanden med at holde øje på diverse steder på nettet, hvor der handles med brugte musikinstrumenter, og så kontakte ejeren af instrumentet så han/hun kan kontakte politiet og så videre. Jeg hilser initiativet mere end velkommen! Thumbs up herfra!

Besøg sitet her: www.densorteliste.dk

5 kommentarer leave one →
  1. Morten Figo permalink
    oktober 1, 2009 3:47 pm

    Fed idé…. MEN!!!

    Dette er ikke lovligt at lave en liste som denne, idet den let kan misbruges (desværre).

    Flere af forhandlerne har tidligere forsøgt at lave tilsvarende – men på den juridiske del – er det ikke lovligt.

    Vi forsøgte desuden at lave en liste over “triste ansigter” / dårligere betaler etc – dette er ligeledes heller ikke lovligt.

    /Figo

  2. oktober 1, 2009 4:08 pm

    Hej Morten.

    Tak for dit svar. Jeg kunne godt tænke mig, om du kunne uddybe det lidt. For det undrer mig virkelig. Hvis det er sandt, så vil jeg naturligvis gøre opmærksom på det og fjerne indlægget – og sige det til personen.

    Hvad er det, som ikke er lovligt? Er det ulovligt at efterlyse, at man har fået stjålet noget – og hvad man har fået stjålet? For det er jo det siden går ud på. Ligesom folk gør på diverse musikfora. Der bliver jo ikke hængt nogen ud.

  3. Henrik permalink
    oktober 1, 2009 4:24 pm

    Hej

    Det er min side, og af samme grund er jeg meget uforstående overfor at dette skulle være ulovligt??!

    Jeg hører gerne om konkret henvisning til lovtekst der forbyder postning af stjålne effekter.

    Der er jo ingen register sammenkøring eller udlevering af personer eller noget der ligner.. den med de dårlige betalere kenderog forstår jeg godt begrundelsen for, men det har intet at gøre med densorteliste.dk.. det er kun en liste med billeder over ting der er stjålne.

    Så meget gerne en konkret henvisning til lovtekst eller præcedens sag om dette.. jeg ønsker ikke at udføre noget ulovligt, så hører meget gerne nærmere!

    – Henrik

  4. oktober 2, 2009 5:53 pm

    Hej igen

    Jeg har nu undersøgt sagen.. fra flere vinkler, og der eksisterer faktisk mange lignende sites i dagens Danmark, hvilket iflg. min advokat danner positiv præcedens for lovligheden.

    Eksempler:
    http://www.biltyv.dk
    http://www.cykeltyv.dk

    desuden har flere musikbutikker lignende tiltag på deres hjemmeside, bl.a. Musikbiksen.dk m.fl.

    Der er desuden en lignende positiv tilkendegivelse fra en kammerats kæreste som er jurist.

    Jeg har derfor igangsat sitet igen, og desuden købt flere domæner der peger derhen.. dvs. når DNS’erne er opdaterede.. bl.a. instrumenttyv.dk 😉

    Hilsen
    Henrik

  5. oktober 2, 2009 6:16 pm

    Super lige at få det opklaret Henrik. Og god idé med de forskellige domæner. God vind fremover med projektet (hvis man kan tillade sig at sige dette i denne sammenhæng) 😉

Skriv et svar

