Skip to content

Genialt CD-cover og markedsføring af albums

september 25, 2009

Demokratiseringen af produktions- og distributionsprocesserne har gjort, at både det at skabe og det at få adgang til nyt indhold er bleveet markant nemmere over de sidste ti år. Men selvom alle nu i realiteten kan “komme til fadet” på internettet, så er det måske nu mere end nogensinde blevet vigtigt at skille sig ud i mængden.

Det positive er, at det i dag også mere end nogensinde afhænger af at få den gode idé i markedsføringen, frem for at have en stor pose penge til at betale for reklameplads på fjernsynet eller på plakater ved alle busstoppesteder. Er idéen god nok, skal de virale jungletrommer nok lyde, og det er netop det de også gør nu, i dette indlæg her på bloggen. Det handler altså i dag i rigtig høj grad også om at markedsføre markedsføringen, og ikke bare om markedsføring af selve produktet. Den gode historie skal i sidste ende sælge produktet, men den gode historie skal også sælges – og helst sælge sig selv.

Således stødte jeg i dag på musikeren Moldover. Moldover har lavet et CD-cover for sit seneste album af samme navn, som er et elektronisk kredsløb, der kan spille musik, og på en måde fungerer lidt som en theramin. Samtidig er det selve kredsløbets forbindelser på printkortet, som udgør teksten, med trackliste og så videre. Ydermere fås konceptet i forskellige variationer. Det er så fed en lille gadget, at jeg overvejer at købe albummet bare for at få coveret.

Videoen har ligget på YouTube i godt en måneds tid og har næsten allerede 200.000 besøgende. Og jeg vil vædde min gamle mølædte hat på, at en anseelig del af disse besøgende ikke er kommet forbi for at tjekke musikken ud, men mere for selve historien omkring albummet. Se selv med her:

Onebitmusic

1_Bit_MusicTidligere har Tristan Perich fra onebitmusic gjort noget lignende. I Perichs koncept følger der dog ikke nogen CD med. I stedet er musikken indkodet i selve kredsløbet. Ved at sætte et par høretelefoner direkte i CD-coveret kan man således lytte til 40 minutters lo-fi 1-bit elektronisk musik – i øvrigt den laveste digitale repræsentation af lyd.

Konceptet set i en større kontekst

Indenfor oplevelsesøkonomien er to af de vigtigste kriterier for succes, at man forsøger at forlænge oplevelsen, samt at det produkt man sælger har en eller anden form for merværdi for forbrugeren. Denne merværdi bør idéelt set være noget, som kan være identitetsskabende for kunden. Og lur mig, om man ikke vil føle, at man skiller sig lidt ud blandt mængden, hvis man hiver sådan et album frem. Samtidig peger det hen imod albummet som noget eksklusivt i sig selv – noget man ikke får, hvis man bare downloader musikken som mp3.

En del musikere er også i langt højere grad end tidligere begyndt at lave remix-pakker, som alle kan downloade gratis, og dermed selv – og helt lovligt – remixe sin egen version af ens favoritmusik. Dette giver også fans noget ekstra, samtidig med, at man selv er mere involveret, og på en måde kan være med til at forme det endelige produkt – eller i hvert fald lave sin egen variation af det. En – hvad jeg vil kalde for – en oplagt nødvendighed for musikere at gøre i dag, hvis man vil være på forkant eller venner med mash-up-kulturens tendenser. Netop det med, at kunden fuldender produktet – er en tredje af grundstenene i oplevelsesøkonomien.

Man ser en lignende tendens hos spillestederne, som forsøger at forlænge koncertoplevelsen, ved for eksempel at sælge musikken fra koncerten (enten som for eksempel mp3 eller audio-visuelt materiale) på for eksempel en halskæde med et lille usb-flashdrive eller lignende. Noget man altså kan tage med sig, og tage frem og vise sine venner.

Som et af de tidligste – omend meget primitive – eksempler jeg kan huske på noget lignende var Pink Floyds album Pulse, som havde en lille lysdiode, som stod og blinkede, og dermed gjorde opmærksom på sig selv, i forhold til de andre albums i CD-reolen.

Så har man en ekstraordinær god historie- eller markedsføringsidé, så er det altså bare med hurtigst muligt at få lavet en YouTube-video og gjort omverdenen opmærksom på det.

No comments yet

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: