Skip to content

Touché – En Strategi for professionalisering af vokaljazz-ensemblet Touché

september 18, 2009

Dette er den anden af to gruppeopgaver, jeg var med til at lave indenfor mit bachelortilvalg Music/Arts Management på Københavns Universitet. De øvrige i gruppen var Ditte Hjortgaard Nystrand, Louise Marie Olsen og Mia Søndergaard. Underviseren var Jens Nielsen.

Grundet opgavens størrelse på ca. 80 normalsider, har jeg valgt ikke at poste det som et indlæg her på bloggen. I stedet har jeg lagt hele opgaven til download som pdf-fil, og lagt indledningen ud her på bloggen, som en form for abstract. Da opgaven blev lavet færdig i Word, og jeg kun har open-office, kan der også være lidt problemer med sidetal, som ikke passer i forhold til indholdsfortegnelsen.

Download opgaven som pdf-fil her: Touché – En strategi for professionalisering af vokaljazz-ensemblet Touché

Indledning
Den digitale æra har blæst nye vinde ind over klodens musikalske landskab. Pladebranchens få tilbageværende mastodonter står som forvredne nøgne klippesøjler, der standhaftigt forsøger at beskytte sig mod elementernes rasen på internettet. På de virtuelle oceaner af et-taller og nuller udkæmpes søslaget mellem pirater og anti-pirater. Og i byerne står spillestederne halvtomme hen, som følge af en global finansiel krise. Men midt i dette kaos spirer en mangfoldighed af nye musikalske initiativer og genrer frem. Udbredelsen af internettet har forstærket en i forvejen eksisterende tendens til individualisering og segmentering af kulturen i den industrielle verdens samfund. Demokratiseringen af produktions- og distributionsværktøjerne har gjort det muligt for størstedelen at bidrage til den kulturelle mangfoldighed. Således er det på tværs at landegrænser og sågar verdensdele blevet langt lettere end tidligere både at udbrede og opstøve smalle musikalske nicher. Det er i dette brogede musikalske univers at vokaljazz-ensemblet Touché skal kunne begå sig. Som antydet byder tidens strømninger på både muligheder og udfordringer for et ensemble som dette, som nok må siges at tilhøre en musikalsk niche. Samtidig gør ensemblets størrelse, at Touché, kunstnerisk såvel som økonomisk, står overfor en række problemstillinger i forhold til eventuelle ambitioner om at overgå fra et amatør eller semi-professionelt projekt til at være fuldt professionelt.

Problemformulering
Med udgangspunkt i hypotesen, at vokaljazz-ensemblet Touché ønsker at overgå fra et amatør til et fuldt professionelt ensemble ønsker vi at diskutere, hvordan man i rollen som konsulenter bedst muligt kan hjælpe ensemblet med dette skridt. Vi ønsker i denne forbindelse at diskutere, hvordan man mest hensigtsmæssigt udvikler en relevant marketingsstrategi for Touché, og hvilke delelementer, der bør indgå i en sådan.

No comments yet

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: