Skip to content

Åbner hotspotting nye muligheder for indtægter til musikere?

september 15, 2009

Begreberne product placement og hotspotting har været kendt indenfor medieverdenen i en del år efterhånden.madonnadn

Product placement er selvfølgelig, når et firma betaler et ofte anseeligt beløb for at få netop deres produkt vist i for eksempel en biograffilm eller tv-serie, noget man tit ser i amerikanske film. Netop i øjeblikket er der tale om at åbne op for product placement i England, hvilket blandt andet kan komme TV3 til gode, da de har base der.

Hotspotting er i store træk placering af interaktive reklamer i videoer på nettet. Den mest simple form finder man på YouTube, som irriterende vinduer, der popper op i bunden af videoerne, og som man skal bruge tid på at lukke ned. Men de begynder også at dukke op i en mere avanceret form, som måske kan åbne op for nye indtægtskilder til musikere, og potentielt lede til nye samarbejder mellem kunstnere og erhvervsliv.

I USA er det meget almindeligt at store navne har deres eget tøjmærke, parfumeserie, smykker og tonsvis af andet merchandise og accessories. Fænomenet er kun begrænset udbredt i Danmark. Ved hotspotting kan en kunstner således bære en “selv”-designet t-shirt i en video på nettet, (som i bedste fald også har været vist på TV). Fans vil kunne køre musen henover artistens t-shirt og få oplysninger om den, og et link til hvor de kan købe den.

Kombinationen af product placement og hotspotting vil altså også kunne bruges af kunstnere til, at hive nogle penge hjem fra erhvervslivet, mod at erhvervslivet til gengæld får placeret deres produkt i en “ung” og “smart” kontekst, som en del af deres branding strategi. Lad os for eksempel forestille os 3 videotelefoni gerne vil sælge flere telefoner. En måde kunne altså være, at 3 betaler kunstnerne for, at de bruger deres mobiltelefon i videoen. Interesserede kunne så glide musen henover telefonen i videoen og få et link til 3’s hjemmeside. Og voila! – en ægte win-win situation for både kunstnere og erhvervsliv.

Teknologien er der, men det er ikke helt kørt i stilling endnu. Nedenfor kan man se en video, hvor nogen rykker lidt nærmere. Her er det dog firmaet, der formidler teknologien, som står til at tjene penge. En måske nødvendig mellemmand i starten, men en mediering, der er unødvendig på lang sigt.

Vodpod videos no longer available.


No comments yet

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: