Skip to content

Design af kollektive oplevelser for den individuelle forbruger

september 2, 2009

Dette er den første af to gruppeopgaver, jeg var med til at lave indenfor mit bachelortilvalg Music/Arts Management på Københavns Universitet. De øvrige i gruppen var Ditte Hjortgaard Nystrand, Louise Marie Olsen og Mia Søndergaard. Underviseren var Jens Nielsen.

Grundet opgavens størrelse på ca. 80 normalsider, har jeg valgt ikke at poste det som et indlæg her på bloggen. I stedet har jeg lagt hele opgaven til download som pdf-fil, og lagt indledningen ud her på bloggen, som en form for abstract. Da opgaven blev lavet færdig i Word, og jeg kun har open-office, kan der også være lidt problemer med sidetal, som ikke passer i forhold til indholdsfortegnelsen.

Download opgaven som pdf-fil her: Kollektive kulturoplevelser

Indledning

Oplevelsen er kernen i oplevelsessamfundet og oplevelsesøkonomien. Men det kan være svært at få defineret og afgrænset, hvad en oplevelse egentlig er. Udbuddet af ting man kan opleve er så mangfoldigt, at det kan være svært at finde fællestræk. Hvordan kan man eksempelvis sammenligne et te-hus trek i Himalaya-bjergene med en aften med computerspil eller en koncert i Vega? I alle tre tilfælde er der tale om oplevelser, ligesom alle tre tilfælde også er en del af oplevelsesøkonomien; trekking i Himalaya hører sig primært til under turisme. Aftenen foran computeren knytter sig måske umiddelbart mest til detailsalget af artefakter i form af computerspil, samt eventuelt hardware. Og koncerten i Vega hører primært til under kunstsektoren.

Det er desuden langtfra givet, at to personer vil finde de samme oplevelser gode og meningsfyldte, og de tre ovenfornævnte eksempler stiller også vidt forskellige krav til individet hvad angår økonomi, fysisk formåen, færdigheder, engagement og interesse. Hvad der betegner ”en god oplevelse” er altså i høj grad subjektivt, og dette er vigtigt at have for øje, når man vil forsøge at designe interessante og relevante oplevelser.

Med så store forskelle fra oplevelse til oplevelse og det faktum, at vurderingen af en oplevelse er subjektiv, er det så overhovedet muligt at sige noget samlende om begrebet oplevelse, hvis man for eksempel gerne vil opstille en teori for eksempelvis oplevelsesdesign i kulturinstitutioner? Hvilke diskurser findes på området, og hvilke teorier giver det mening at henvende sig til – de brede markedsstrategiske- og erhvervsorienterede eller dem, der har individet som case, og som er funderet i psykologien? Og hvordan kan disse inddrages i design af oplevelser?

Problemformulering

Med udgangspunkt i oplevelsen som subjektivt forankret, ønsker vi at diskutere, hvordan man skaber kollektive oplevelser, for den individuelle forbruger. Til belysning af emnet har vi udvalgt to cases – internet-musiker-community sitet BandBase og spillestedet Vega på Vesterbro i København. Vi ønsker at undersøge, hvordan disse kulturinstitutioners strategier og profil passer ind i oplevelsesøkonomiens og oplevelsessamfundets foranderlighed og krav, samt om der er områder af den i forvejen eksisterende teori på området, som de med fordel kunne implementere.

No comments yet

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: