Skip to content

Beat Makers (dokumentarfilm)

juni 18, 2009

BeatmakersJeg har en eller anden svaghed for græsrodsdokumentarfilm om musikbranchen. Måske føles det bare mere autentisk når belysningen er halvdårlig, kameraet ryster og lyden nogle gange skratter. Eller også er det netop mere autentisk, fordi de instruktører og producere, som laver disse dokumentarfilm på skrabede budgetter, netop brænder ligeså meget for deres felt, som de mennesker, de portrætterer.

Den film, jeg denne gang vil anbefale, er Beat Makers fra 2007. Filmen er instrueret af Laron Austin, og produceret af Eddie Singleton og Martin Kelley. Beat Makers omhandler græsrødderne i det amerikanske hip-hop miljø, med et særligt fokus på producerne. En del af disse producere har naturligvis en fortid som DJ’s eller rappere eller praktiserer det stadig selv. Men det er den første dokumentarfilm, jeg har set, som virkelig giver sig tid til at lade dem, som rent faktisk laver alle beatsne komme i tale. Det er en dejlig forfriskende synsvinkel synes jeg, fremfor dokumentarfilm om dette miljø altid skal handle om rapperne, teksterne, ghettoen, narko, vold og så videre.

I filmens 90 minutters lange spilletid får vi et indblik i, hvad der driver disse ildsjæle. Vi får blandt andet et indblik i deres inspirationskilder og musikalske rødder, hvad der inspirerede dem til at blive producere og hvordan de kom igang med købet af det første billige Casio keyboard. Ligesom følelsesmæssige aspekter, som vrede over diskrimination og undertrykkelse kommer til udtryk gennem forskellige MC’s tekster, ligeså meget skinner følelserne for visse af disse kunstnere igennem i de beats, de producerer. Samtidig får vi et indblik i deres frustration over musikindustriens korrupte strukturer, radioens og pladeselskabernes magt og ensretning af musikken og manglen på kreativiteten i mainstream hip-hop, og der stilles spørgsmål ved autenticiteten i hip-hop i dag.

Netop spørgsmålet om autenticitet kommer også til syne i kapitlet, som handler om sampling. Sampling har altid været en af hjørnestenene i hip-hop, og er det langt hen ad vejen stadigt, men samtidig ser man, at en del af disse artister tager afstand til det. Hele afsnittet om sampling er utroligt godt, og giver et meget nuanceret billede af fænomenet. – Meget mere nuanceret, end jeg er stødt på før blandt en gruppe af artister, med så mange interessemæssige fællestræk, og vi præsenteres for mange gode overvejelser omkring emnet.

Ud over dette får vi en del snak om hvilket gear de producerer på – både software og hardware – hvor mange penge de har brugt, samt om hvordan de producerer beats. Filmen kan derfor ses alle med interesse for producerrollen – både de gear-liderlige (jeg kender en del, skal jeg hilse at sige, og I ved hvem I er ;)), folk med interesse for hip-hop miljøets græsrødder, amatørproduceren med soveværelsesstudiet (ligesom jeg selv), samt skoven af håbefulde unge up-coming producere på den danske hip-hop scene.

Filmen er absolut anbefalesværdig, så “gå ind og se den”. – “Hvor,” tænker du nok? Og her kommer så det samme lille tip, som jeg præsenterede for et par dage siden, i indlægget om dokumentarfilmen B4MD. Filmen er udgivet gennem B-Side Entertainment. Jeg har talt med B-Side Entertainment og hvis man registrerer sig, kan man godt købe den som download (DRM-fri naturligvis). Man skal bare sige at man ikke bor i USA men på Virgin Islands (man kan ikke vælge Danmark eller Europa i købeformularen). Jeg gav $2 for filmen – eller knapt 10 danske kroner. Udover dette fik jeg så en rabat på vistnok $2 til køb af en anden film (og taget i betragtning af, at en del af filmene på siden koster $2, så var det et udmærket tilbud). Jeg har dags dato tjekket og dette tilbud gælder stadig i en begrænset periode. Så støt op om projektet – det fås vidst ikke meget billigere!

Læs i øvrigt min blogging-kollega Soundiac’s fine artikel om hip-hop-lyrikkens forfald, som nærmere udforsker den manglende kvalitet i meget af den nyere hip-hops tekster. Artiklen passer meget godt til det, som nævnes i filmen, nemlig, at lyrikken i hip-hop er blevet simplificeret og ensrettet for at kunne sælge.

Herunder kan I se introen til filmen, hvor de forskellige producere præsenterer sig selv:

One Comment leave one →
  1. Dan Pedersen permalink
    august 24, 2010 8:05 pm

    Hej Jan Sørensens – jeg faldt lige over din DOC NOIZ blog… og læste din artikel om Eddie Singeltons film “beat makers” (rigtig god artikel) – grunden til det, er at jeg blev kontaktet af ham, om han måtte bruge et af mine tracks til hans kommende film “the beat battle” som vist nok udkommer efterår/vinter i USA.

    Og han har åbenbart hørt noget af mit musik via et site for MPC brugere som mig. Så jeg ville bare lige fortælle dig at han er igang med en 2’er hvis det kunne have din interesse.

    Og i det hele taget skulle jeg bare tjekke ham ud, om han var seriøs.

    Venlig hilsen Dan Pedersen

Skriv et svar

