Skip to content

Popcuts.com – endnu et seriøst bud på fremtidens musikstrategier

maj 29, 2009

Jeg har tit kommenteret, at jeg ikke synes at pladebranchen er langt nok fremme i skoene, når det kommer til at udbyde alternative løsninger til den ulovlige fildeling. I stedet bruger de ressourcer på at sagsøge sider som The Pirate Bay og tilfældigt udvalgte teenagere, som har downloadet det nyeste hit med Britney Spears.Popcuts innovators

Nuvel, dette er blevet debatteret til uendelighed – ikke mindst her på bloggen. Og det må i bund og grund være branchens eget problem – forstår man ikke at omstille sig efter nye teknologiske forhold, må man dreje nøglen om. Det er set før indenfor utallige andre industrier.

Fornuftige nye alternativer

Heldigvis for musikken og kunstnerne er der dog andre entreprenører, som kan finde ud af, at tænke mere progressivt. Et par af disse har jeg allerede omtalt i tidligere indlæg. Læs med blandt andet med her og her. Ud over disse fremragende initiativer er en flat-fee løsning ofte blevet nævnt som en konstruktiv løsning blandt mange mere progressivt tænkende personer indenfor musikbranchen.

En anden løsning kunne være ligefrem at opfordre brugere til at dele musikken. Altså at gå i den direkte modsatte grøft af hvad pladebranchen og dennes interesseorganisationer gør nu. Potentialet i denne form for markedsføring strækker sig nemlig langt ud over bare den virale værdi, som skal lokke folk til at købe et album eller gå til koncerter. Det er efterhånden et par år siden, jeg læste om de første tanker i den retning. Det er dog ikke før end i dag, at jeg har set det implementeret i form af det amerikanske site popcuts.com.

popcutslogo

Popcuts blev lanceret i august måned 2008, er grundlagt af de tre herrer Hannes Hesse, Kevin Mateo Lim og Yiming Liu og har base i Berkeley (CA).

Idéen med popcuts.com er, at opfordre musikfans til at anbefale musik til andre. Og lige netop dette er noget musikfans er gode til. Men på popcuts får man som fan selv penge (indtil videre i form af store credits), når andre fans downloader et nummer, man selv har downloadet. Jo tidligere man køber ny musik, desto mere får man. Så det kan betale sig at være en trendspotter og opsøge ny musik. Desuden kan man netværke med andre fans, finde ligesindende og anbefale musik til hinanden.

Numre på popcuts koster typisk ¢ 99 og er naturligvis DRM fri. Selvom sitet har base i USA, er der ingen territorielle restriktioner. Det vil sige, at man altså godt kan bruge sitet som dansker – både som musiker der ønsker at sælge sin musik, og hvis man er fan, som ønsker at købe musik.

Et bud på fremtiden

Man kunne nemt forestille sig denne løsning overført til mobile platforme, hvor man vil have adgang til musik hvor som helst og når som helst. Teknologien er der allerede til det i form af 3G mobiltelefoner. Hesse fortalte mig i en mail, at de ikke endnu har udviklet en iPhone applikation, men til gengæld snart vil offentliggøre deres API: “[…] we’d love an iPhone app, but haven’t built one yet. We think about Popcuts as a very general engine with lots of potential applications and channels. We’ll soon release an API so others can build their own interfaces and applications on top of our music store.”

Lidt længere ude i fremtiden kunne man måske forestille sig en løsning, hvor mp3-filer var øremærket – ikke med DRM – men med informationer om, hvor mange man havde delt en sang med. Ikke for at straffe fildeleren, men tværtimod med at belønne vedkommende på en eller anden måde for at sprede musikken. Man kunne endda forestille sig en kombination af en decentraliseret fildeling a la torrentsystemet i dag og så en central server med al musikken på, så man var sikker altid på at kunne få adgang til musikken, selvom der ikke var andre peers online som havde musikken.

Efter min mening er det i disse baner, man skal begynde at tænke. Jeg er i hvert fald ikke i tvivl om, at vi snart vil se løsninger, der går i denne retning. Jeg tvivler dog på, at det bliver pladebranchen, som kommer til at gå forrest i feltet. Til gengæld ser jeg lysere tider for musikbranchen samlet set, takket være innovative entreprenører som dem bag popcuts.com. Jeg siger ikke at popcuts.com i sin nuværende form er den endelige løsning, men det er endnu et rigtigt skridt i den rigtige retning.

Reblog this post [with Zemanta]
4 kommentarer leave one →
  1. august 9, 2009 3:26 pm

    Vi mangler et dansk site, der tilbyder gratis (eller til salg hvis bandet ønsker det) uafhængig musik, skal vi skabe det?

  2. august 10, 2009 2:43 am

    Hej Erik.

    Det har du jo egentlig fuldstændig ret i. Når du siger “vi” henviser du så til piratpartiet eller hvad har du i tankerne?

    /Jan

  3. Erik Ernst permalink
    august 10, 2009 12:06 pm

    Jeg tænkte dig og mig, nogen skal jo begynde:)

    Desværre tror jeg ikke det er noget for piratpartiet, men jeg er sikker på vi kan få masser af hjælp derfra, skulle vi gå igang.

  4. august 12, 2009 11:56 pm

    Vi tager den på mail 😉

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: