Skip to content

Gogoyoko.com – endnu en ny musikplatform og et skridt i den rigtige retning

maj 19, 2009

Gogoyoko_logoDet vrimler i øjeblikket frem med nye musikplatforme, som forsøger at bygge bro mellem allerede eksisterende musik- og videotjenester som YouTube og Myspace, kunstnernes rettigheder og brugerne.

For nogle dage siden skrev jeg således om initiativet mycontent.com, som efter planen officelt skulle åbne hen over sommeren 2009. Endnu en i rækken af disse nye platforme er gogoyoko.com, som ligeledes forventes at åbne officielt henover sommeren (siden er endnu i en beta-test fase).

Sitet er grundlagt helt tilbage i November 2007 af musikerne Haukur Magnússon og Pétur Einersson, samt af Reynir Harðarson, som er en af grundlæggerne af CCP Games og den oprindelige art director for MMORPG-spillet Eve Online. Gogoyoko ønsker at introducere, det som de selv kalder for “fairplay i musikken” udfra konceptet om, at musikelskere kan købe musik direkte fra deres ynglings band og artister – og på den måde sikre at artisterne får direkte betaling når de sælger – uden brug af mellemhandlere så som distributører.

Hvad er Gogoyoko?

Idéen er, at alle artister gennem gogoyoko har mulighed for at koble sig på det globale musik marked og selv varetage salg af musik, streaming, koncertbilletter og merchandise, promote sig selv og være i tæt kontakt til andre artister samt fans.

Hos Gogoyoko kan du:

  • Gratis oprette en profil hvis udseende kan tilpasses den stil man ønsker, uploade sine sange og selv fastsætte prisen for de sange man vil sælge.
  • Være i kontakt med sine fans, blogge, tilføje videoer, streame musik samt en masse andre fede features.
  • Kreere sin player som man vil og tilføje den på andre sider så som mySpace, blogs m.m.
  • Følge udviklingen af sit salg ved hjælp af forskellige værktøjer; en monitor, der følger salg streamingindtægter i real-time, se statistikker, sælge koncertbilletter, og føre regnskab med salg på forskellig vis.

Hvad får artisten ud af at sælge gennem Gogoyoko:

Ud over transaktiongebyr (det som det koster at kunne have sælge og handle gennem en sikker og international betalingsystem) og juridiske omkostninger (så som betaling til publishing – som i DK typisk vil være Koda) så tager gogoyoko INGEN andel af salget og sikrer på den måde at artisterne modtager hele fortjenesten. De samlede gebyrer udgør 10% af salget.

40% af gogoyokos samlede reklameindtægter deles ud til artisterne, baseret på hvor høj streaming rate de har opnået.

fairplayinmusicGogoyoko støtter velgørenhed:

Velgørenhed er en vigtig del af gogoyokos koncept og 10% af gogoyokos samlede indtægter går ubeskåret til forskellige velgørenhed indenfor humanitært og miljømæssigt arbejde.

Blandt velgørenhedspartnere er UNICEF, Oxfam, Læger Uden Grænser og Refugees United. Artister kan selv støtte yderligere ved at donere direkte og fast gennem deres salg med et minimum på 10% af salgsindtægter.

Læs mere her:

Hjemmeside:  http://www.gogoyoko.com

gogoyoko blog:  http://go.gogoyoko.com

gogoyoko på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Gogoyoko

Åbent husarrangement på SPOT:

Gogoyoko afholder åbent hus på LYNFabrikken i Århus Torsdag d. 21. – Fredag d. 22. Maj i forbindelse med SPOT festivalen samt en række off-venue koncerter Lørdag d. 23. Maj mellem kl. 13-18, med følgende støtteartister på programmet:

Högni (FO), Dísa (IS), Hanne Hukkelberg (NO), The State, The Market & The DJ (DK) og Green Lives (DK)

Formålet med åbent hus arrangementet er, at invitere gæster og interesserede til en introduktion af Gogoyoko samt tilbyde folk sign-up og være blandt de første til at få adgang til vores system i Skandinaven. Download en flyer til arrangementet her: gogoyoko flyer_SPOT.

Jeg glæder mig personligt til at følge med i udviklen af denne site også, som jeg synes byder på rigtigt mange af de rigtige fremadrettede løsninger, som musikbranchen har så hårdt brug for.

Reblog this post [with Zemanta]

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: