Skip to content

MyContent.com – et seriøst alternativ til sites som YouTube og Myspace

maj 9, 2009

MycontentTil sommer 2009 åbner et nyt online site, som skal tage konkurrencen op med allerede etablerede giganter på markedet som YouTube, Myspace med flere. Sitet hedder MyContent.com og gør det muligt for musikere at sælge deres musik og musikvideo’er med mere direkte til deres fans – uden om pladeselskaber og andre mellemmænd. Et spændende nyt tiltag, som jeg glæder mig til at følge udviklingen af. Og her er lidt om hvorfor…

De nuværende strukturer for distibution og eksponering på nettet

Jeg har længe talt for, at man indenfor den etablerede pladebranche skulle bruge flere ressourcer på at udvikle seriøse alternativer til den gratis fildeling, i stedet for at spilde tid, penge og energi på at sagsøge de såkaldte “pirater”. Holdningen i branchen synes dog overvejende stadig at være, at man skal udrydde alle disse alle frygtelige unge med deres laptops, bittorrent-klienter, trådløst internet og træben og papegøje på skulderen, som lægger til i virtuelle havne som The Pirate Bay, førend man overhovedet kan begynde at arbejde med alternativer.

Som en konsekvens heraf bliver pladebranchen nu atter engang overhalet indenom af progressivt tænkende entreprenører udefra. Det er ikke første gang, det er sket. Først var der Napster, som for alvor åbnede hele debatten omkring fildeling, men som dog blev dømt til at gå planken ud. Siden hen kom lovlige alternativer til, hvoraf den største vist stadigvæk uden sammenligning er Apples tilsyneladende ubrydelige iPod/iPhone/iTunes symbiose. Senere er det finske mobiltelefonselskab Nokia kommet til, med lancheringen af Nokia comes with music, hvor man kan hente al den musik man har lyst til gratis og lovligt, hvis man køber bestemte af selskabets mobiltelefoner. Herhjemme i andedammen har TDC søsat TDC-play, det første reelle bud på en egentlig flat-fee løsning, hvor man som internet-kunde hos selskabet, kan hente al den musik man vil ned til afspilning på sin egen computer – igen gratis og ganske lovligt.

Nu er det ikke for at sætte de tre selskaber op på en piedestal, som frelsere for musikbranchen. Alle beskytter i høj grad sine egne interesser bag patenter og intellektuelle rettigheder. Tænk bare på den igangværende debat om Apples iPhone og udviklingen af applikationer til den. Men faktum er og bliver, at det er firmaer som disse, der i høj grad forstår at udnytte den teknologiske udvikling, der er med til at skabe nye forretningsmodeller og platforme for salg af musik. – Og ikke pladebranchen selv.

Et andet problem for pladebranchen er udviklingen af og den store succes med sociale netværksites som eksempelvis YouTube, Myspace og så videre. Disse sider lukrerer på brugergenereret indhold, herunder ophavsretsbeskyttet materiale. Siderne er geniale til eksempelvis eksponering af kunstneres musik, men man mangler stadigvæk en model til hvordan, man kan kompensere musikerne for brugen af deres materiale. Et site som YouTube skovler penge ind på reklameindtægter, fordi de har leveret rammerne for sitet. – Men stort set alt indhold leveres af internettets indfødte: Web 2.0 generationen. Selvom sitet betaler royalties til pladebranchen, er det dog begrænset samlet set, hvor mange af disse penge, der havner i kunstnernes lommer. Desuden stiller det atter engang Indie-labels og -musikere udenfor. En mere direkte kompensation ville være at foretrække.

MyContent.com

Og det er lige præcis her et site som MyContent kommer ind i lyset. MyContent.com er et massedistributions site hvor alle kan uploade musik, video’er og fotos og sætte det til salg med det samme, for en pris de selv bestemmer. Slut med at for eksempel Apple skal bestemme hvor meget et musiknummer skal koste.

Både etablerede og up-coming bands kan eksempelvis således uploade video-klip fra øvelokalet eller studiet, og delagtiggøre deres fans i processen med at skabe et nyt album eller øve op til tourné. De kan for eksempel vælge at sætte en lav pris på et klip med indspilningen af en ny singel, og samtidig skabe omtale og interesse for deres nye udgivelse. Og lur mig om ikke denne direkte kontakt mellem kunstner og fans, samt det faktum at fans ved at de betaler direkte til kunstnerne, vil være med til at skabe mere loyale “kunder” i butikken, som gerne vil investere i det endelige produkt – om det så er en koncert eller en CD.

Desuden kan man selv designe sin e-butik og sociale networking-side, uden at skulle kaste en masse penge efter en programmør – platformen er allerede på plads.

Vi snakker her om et seriøst alternativ til de allerede eksisterende platforme på nettet, men med den væsentlige forskel, at kunstnerne kan blive kompenseret økonomisk direkte af deres fans for brugen af det indhold, som kunstnerne har skabt. Det er løsninger som dette, der efter min overbevisning er fremtiden.

Det er på nuværende tidspunkt uvist, om man som dansker fra start af vil kunne sælge sin musik med mere på sitet. Jeg krydser fingre for man kan.

Du kan læse flere detaljer her: http://www.mycontent.com/AboutUs.aspx

Herunder kan du se en video fra sitet:

Reblog this post [with Zemanta]
3 kommentarer leave one →
  1. maj 10, 2009 6:04 am

    Det bliver spændende at se om de kan føre det ud i livet.
    Jeg tror også på projektets idé, hvor skal man ellers lige skaffe den sidste nye live optagelse (uden at det bliver ulovligt). Og for kunstnerne er der nu en reel mulighed for at lave lidt “smør på brødet” uden at have et pladeselskab i ryggen…

Trackbacks

  1. Gogoyoko.com – endnu en ny musikplatform og et skridt i den rigtige retning « DocNoiz
  2. Popcuts.com – endnu et seriøst bud på fremtidens musikstrategier « DocNoiz

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: