Skip to content

Når musik burde forbydes! Om web-ads med lyd!

marts 1, 2009

Med risiko for at lyde som et læserbrev i en af formiddagsaviserne påtager jeg mig nu rollen, som den sure gamle mand! Nogle personer i min nære omgangskreds vil sikkert mene, at denne rolle ikke er påtaget, men derimod falder mig ganske naturligt. Jeg kan ikke garantere, at de ikke har ret. Til gengæld kan jeg garantere, at dette indlæg vil være så usagligt som overhovedet muligt.

“Men hvad er du sur over lille ven?”, tænker du måske? Jo, det skal jeg såmænd sige dig: Reklamer med lyd på websites! Hold da kæft hvor er de irriterende!

Du kender dem sikkert allerede alt for godt: I endnu et forsøg på at være den, der råber højest i flokken, tyr flere og flere firmaer til, at bruge både lydeffekter, tale og musik i deres reklamer på websites. Når man i et kort uopmærksomt øjeblik således uforvarende kører musen henover et af disse af bredbånds-æraens værste afkog, har man allerede åbnet portalen til et multimedie-inferno af billede og lyd.

Nogle websites har endda valgt at placere disse multimedie-“vidunder”-reklamer flere steder på samme side. Nogen gange er der tale om flere forskellige, men jeg har også set grelle eksempler på, at den samme reklame optrådte både som topbanner, sidebanner og som en kæmpe firkantet “plakat” på den samme side. Dette gjorde navigationen med musen på siden til et finmotorisk kunststykke, hvis man ville undgå at træde forkert i multimedie-minefeltet. Men måske er det netop webdesignernes hensigt?: At besøget på siden, skal minde om et computerspil, hvor man skal undgå diverse farer?

Nogle reklamer forsøger at advare en om, hvad der venter en, hvis man kører musen henover dem. Disse reklamer har måske en lille højttaler oppe i det ene hjørne med et rødt kryds over, som betyder, at lyden nu er muted. Nogle reklamer viser også noget video, så man kan se, at hvis man kører curseren henover, så vil man kunne se eller høre hvad der bliver sagt eller sunget. Men andre reklamer er mere lumske. De ligner på overfladen bare en af de utallige irriterende animerede bannere, som findes overalt på nettet. Men før musecurseren henover = Unleash Hell!

Jeg har også set eksempler på reklamer, hvor der bare står en kvinde (evt. med headset) og bare venter på at musecurseren strejfer hende, så hun at få lov til at åbne munden og bræge op om et eller andet. Idéen er vel, at man som potentiel ny kunde skal føle “en personlig oplevelse” lige fra start af – lidt ligesom de irriterende reklamer på TV, hvor en eller anden fiktiv kundeservice-medarbejder skal give indtrykket, at god og personlig kundeservice er essentielt for det pågældende firma. Når jeg ser sådan en reklame plejer jeg at notere mig firmanavnet, så jeg kan boycutte det i fremtiden.

Loudness-krigen overført til reklamerne

Lyden i reklamerne er selvfølgelig komprimeret så meget som overhovedet muligt. Og her taler jeg både om bitkvalitet og dynamisk komprimering (Loudness):

For alle sidder endnu ikke på fiber – og desuden er folk tilsyneladende tilfredse med lydkvaliteten i både Myspace’s skodplayer og Youtube’s ligeså ringe skodplayer. Desuden er det ikke ualmindeligt, at “ungdommen nu til dags” henter programmer, der kan tweeke deres iPods til at spille endnu højere, så den i forvejen forvrængede lydkvalitet i mp3-filen bliver endnu mere distortet. – Men sålænge resten af kupéen i toget ikke er i tvivl om, at Tokyo Hotel er der hvor det sner, så er både nedsat hørelse og forvrænget lydkvalitet til at leve med.

blown away by high volumeDesuden er folk i forvejen vandt til at al musik er komprimeret, så det lyder så højt som muligt (Loudness) og al dynamik stort set er forsvundet. Og vi er i mange år blevet vandt til dette – både i musik – men også fra reklamer på TV. – Man sidder og ser en film, som pludseligt afbrydes af en reklameblok. Hvis man ikke er hurtig nok på mute- eller volumeknappen bliver man blæst tilbage i plastiklædersofaen af reklamernes høje lydtryk. Reklamerne er selvfølgelig komprimeret, så de lyder så højt som overhovedet muligt, så man ikke kan undslippe salgstalen, selv hvis man flygter ud på toilettet eller moster Esther klirrer med skeen i kaffekoppen. Reklamefolkene har selvfølgelig også set TV gennem deres trendy firkantede briller med det tykke sorte stel og tænkt, at dette da måtte kunne overføres til websites. Og da websites ofte er økonomisk afhængige af indtægterne fra ads, må de naturligvis følge med “fremskridtet”.

Hjemmesidehygiejne og håb for fremtiden?

De fleste folk har efterhånden lært, at det er superdårlig stil, at have et eller andet hæsligt midi-nummer til automatisk afspilning, når man besøger en website. – Nogle få er det endnu ikke gået op for, men de fleste af disse sites hører efterhånden til i kategorien “hjemmeside” – med tryk på “hjemme” – hvor Familien Danmarks overeksponerede feriefotos af blegfede ølmaver fra grisefesten på Mallorca ligger til skue for venner og bekendte (og resten af verden i øvrigt). De fleste andre websites med bare en snært af professionalisme eller seriøsitet har forstået budskabet: Baggrundsmusik på hjemmesider er et stort No Go! Medmindre der er tale om et bands egen musik, på bandets EGEN hjemmeside. Og der er muligheden for, selv at vælge om man vil trykke Play klart at foretrække!

Så nu mangler vi bare, at denne internet-hygiejne også breder sig til kommercielle sider. Men dette kræver, at de reklamefinansierede hjemmesider siger nej til disse støjbannerreklamer, og det er de nok ikke tilbøjelige til lige med det samme – det er jo penge direkte ned i den finanskrisetruede pengekasse. Måske ville de lytte hvis flere brugere gjorde opmærksom på hvilket stort irritationsmoment det er, når f.eks. musikken man har kørende i sin foretrukne player, pludselig overdøves og blandes med et eller andet firma’s forsøg på at være den højstråbende grønthandler på torvet. Men dette kræver at brugerne gider at bruge tid på at skrive en mail til redaktionen eller på fora. – Og det kan være svært at samle brugere til fælles front mod reklamerne i en tid, hvor den ene ligegyldige facebook-lobby efter den anden dukker op med få timers mellemrum.

Mit håb er derfor, at fascinationen af de nye muligheder ved øget båndbredde og multimedieteknologierne snart lægger sig, og brugen af støjbannerreklamer dør en pinefuld men velfortjent død. Desværre tror jeg, at jeg svømmer mod strømmen. Så det kan være jeg går en hård tid i møde. Men så er det godt, at jeg ikke har noget problem med at være en sur gammel mand!

Reblog this post [with Zemanta]
3 kommentarer leave one →
  1. marts 7, 2009 4:49 pm

    “Mit håb er derfor, at fascinationen af de nye muligheder ved øget båndbredde og multimedieteknologierne snart lægger sig, og brugen af støjbannerreklamer dør en pinefuld men velfortjent død.”

    Det vil desværre ikke lade sig gøre. Det er en fundamental natur hos selskaber at handle og agere efter hvad der kan øge omsætningen. Deres levegrundlag. Ellers finder de bare en anden måde at være plagsomme på.

  2. april 7, 2009 10:18 pm

    Hahahaha, rigtig fedt indlæg. Mange fede henvisninger!

    Dybest set er der vel ikke mange, der lader musen hvile over banneret og hiver pengepungen frem når “filmen” er slut. Det er “branding”, og hvis det ikke kunne betale sig ville det ikke ske – og ja, det er prisen for at du f.eks. kan gå ind på en hjemmeside, kvit og frit få serverplads til at uploade dine egne udskejelser og høste den eventuelle frugt. Men det bliver det ikke mindre irriterende af 🙂

    Hellere larmene bannere end propaga-inspireret censur!

  3. Kjeld Winther permalink
    oktober 22, 2009 8:04 am

    Jeg syntes at lyden fra reklamer på fladskærme i butikker er meget ubehaglige at høre på.
    Det burde være forbudt.
    Kan det være rigtig at vi skal have høreværn på når vi er ude og købe ind.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: