Skip to content

Microsoft’s Songsmith-reklame: Genistreg eller opvisning i dårlig smag?!?

januar 30, 2009

Måske besidder Microsoft selvironi i hidtil uanede mængder. Måske har de en genial markedsføringsafdeling som ved, at hvis man laver en tilpas dårlig reklame, så vil den få en masse omtale på nettet, og derved skabe en masse opmærksomhed om produktet (f.eks. blogger jeg om det nu). Eller også har de bare sindssyg dårlig smag. Jeg hælder mest til det sidste – men jeg er selv lidt i tvivl.

Målgruppen for den overdrevent sukkersøde reklame må være den amerikanske gennemsnitsfamilie, som tilsyneladende ikke har ændret sig ret meget siden 1960’erne. Faderen går på arbejde, husmoderen passer hjemmet og køkkenet, hvis hun da ikke lige er ude og købe ‘Merci’-chokolade, Zilit-Bang og Colgate-tandpasta efter at have haft TV’et kørende hele formiddagen. Og børnene er nogle små søde dydsmønstre. Om den samme markedsføringsstrategi er gældende for Europa, ved jeg ikke. Jeg håber det næsten 🙂

Songsmith er muligvis tiltænkt som et modspil til det ellers udemærkede sequencer program ‘Garageband’. Garageband får man automatisk smidt i nakken, når man erhverver sig en Macbook for bedre at passe ind med de andre trendy individualister i Café Latte-segmentet på den lokale stam-café, og Windows har ikke rigtigt haft noget der matchede det.  Jamen er det så ikke fantastisk, at Microsoft har valgt netop en Macbook Pro til at afvikle Songsmith på i reklamen? Den er godt nok overklistret, så man ikke kan se æblet, men det narrer vist de færreste i dag. Jaja, jeg ved godt, at man nu kan afvikle Microsoft Windows på de nye Intel-Mac’s med Bootcamp, men hvem gider det?

Nå, anyway… Se video’en herunder og bedøm selv om det er en geni-streg eller fantastisk dårlig stil. Underholdende det er det i hvert fald. Jeg kan i øvrigt også anbefale at søge på Youtube efter Songsmith parodier 🙂

 (Dette indlæg er skrevet på en PC med Microsoft Windows :))

3 kommentarer leave one →
  1. teik permalink
    februar 3, 2009 9:50 am

    Morsomt er det i hvert fald! jeg tror der er tale om en helgardering. – Videoen appellerer jo både til et segment, der vil kunne tage den alvorligt, men også i høj grad til én, som jeg, der kan få fornøjelse ud af Kitsch-graden. Det hele forekommer vildt forstillet, men ironien afsløres aldrig sig selv – jeg tror pr-folkene bag, er klar over denne dobbelthed og udnytter dem dygtigt.

    Videoen kan både vises imellem tegnefilmene om morgenen på Disney kanalen, men har også et stort viralt potentiale, som både indlægget og min kommentar bevidner.

  2. februar 20, 2009 7:18 am

    Jeg erklærer det program Jihad
    Det er gudsbespottelse, det er i hvert fald dårligt 😉

Trackbacks

  1. Microsoft Songsmith afspiller finanskrisen. « Jan Sørensen’s Blog

Skriv et svar

