Skip to content

Monty Python – endnu et bevis på at mindre kontrol giver større afkast

januar 27, 2009

Monty Python’s klassiske sketcher har i lang tid været at finde i rippede versioner på Youtube. Som konsekvens heraf valgte den britiske comedy-gruppe i november sidste år at oprette sin egen Youtube-kanal, hvor de lagde en masse af deres klassiske klips ud i høj kvalitet til fri afbenyttelse. – De skabte altså således et alternativ til den i forvejen eksisterende fildeling, hvis man skulle drage en åbenlys parallel til debatten om fildeling indenfor musikindustrien. Dette har nu i allerhøjeste grad givet bonus.

Monty Pythons klip blev hurtigt meget populære på Youtube, og på Youtube’s officielle blog kan man læse, at salget af Monty Python’s DVD’er er steget med over 23.000% siden november på Amazon og er strøget til tops som de næstmeste solgte.

Monty Python har gjort brug af “eCommerce”-muligheden på kanalen – altså muligheden for at trykke på et link, som leder til en side, hvor man kan købe deres materiale. Som de skriver: “…we’re taking our most viewed clips and uploading brand new HQ versions. And what’s even more, we’re letting you see absolutely everything for free. So there! But we want something in return. None of your driveling, mindless comments. Instead, we want you to click on the links, buy our movies & TV shows and soften our pain and disgust at being ripped off all these years.

Dette synes jeg er et fremragende eksempel på et site som Youtube’s muligheder for at promovere og skabe opmærksomhed omkring et produkt, og på hvordan der kan genereres indtægter ved at slippe kontrollen og tilbyde alternativer i stedet for at forsøge at kontrollere og forbyde alting, som langt hen ad vejen har været musikindustriens strategi indtil nu. Man må derfor igen undres over, at Youtube samtidig slukker for uautoriseret brug af musik i video’er, som jeg beskrev for nogle dage siden her. Et mere klokkeklart eksempel på sitet’s potentiale for markedsføring fås vist næppe.

Kilde: Youtube 27/01/09

Reblog this post [with Zemanta]
No comments yet

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: