Skip to content

De gyldne tider for spil som Guitar Hero er forbi.

januar 16, 2009

Meget tyder på, at de gyldne tider for musikspil til konsoller som Playstation, Xbox og Nintendo Wii er ved at være forbi. Det skriver Variety. MTV’s “Rock Band 2” og Activision’s “Guitar Hero: World Tour” har solgt væsentligt færre eksemplarer end forventet. World Tour har således solgt 1.5 mio. eksemplarer i USA – et fald på 55% i forhold til “Guitar Hero III”. Årsagen til det faldende salg skyldes højst sandsynligt en blanding af økonomisk krise, høje priser på spillene og en mætning af markedet.

Markedet har i de sidste par måneder set et væld af lignende titler komme frem på hylderne bl.a. Disney’s “Ultimate Band”, Konami’s “Rock Revolution” og Nintendo’s “Wii Music” – og alle er mere eller mindre floppet. Activison selv har været hurtige til at udnytte potentialet i deres guldæg “Guitar Hero” og har lanceret titler som “Aerosmith”, “On Tour” og “Rock the ’80s” indenfor en relativ kort periode. Kombinationen af spillenes høje pris (Guitar Hero: World tour med guitar til PS3 eller Xbox ligger i omegnen af 700 danske kroner) og den lille variation fra udgivelse til udgivelse taget i betragtning, er det måske ikke så underligt at folk ikke længere farer ud og investerer i det nyeste skud på stammen, hvis man ser bort fra den lille skare af hard-core fans. For at øge variationen og det sociale aspekt i spillene er det nu muligt i World Tour også at spille trommer så man kan “jamme” sammen med sine venner. Men så ryger prisen også op på ca. 1900 kr.

Musikspillene er dog stadig de bedst sælgende konsolspil i 2008.

For musikindustrien betyder dette, at spillene ikke længere har samme potentiale for indkomst fra licenser og som promotion-værktøj, som tidligere. Især downloads af nye sange til spillene har ellers vist sig at være en success. Spillere der spiller “Guitar Hero” og “Rock Band” har således downloadet sammenlagt i alt 55 mio. sange online. Størstedelen af salget af musik online er fra pladeselskabernes bagkatalog – altså gammelt vin på nye flasker. Det har således hele tiden været begrænset hvor meget spillene er blevet brugt til at promovere nye acts – måske en fejl fra pladebranchens side?

Men under alle omstændigheder er et salg et salg, og spillene har absolut været en lukrativ forretning også for musikindustriens side, som ellers har haft svært ved at hamle op med film- og musikindustrien, når det kommer til aspekter som windowing og interaktivitet. Meget tyder dog nu på, at musikindustrien igen skal til at se sig om efter nye kanaler og platforme at få solgt musikken gennem.

Kilde Variety d. 09/01/09

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: