Skip to content

Dansk Melodi Grand Prix får en overhaling

januar 9, 2009

Der er noget der ulmer under den danske Grand Prix jord. Kun seks ud af ialt 684 ansøgninger er sluppet igennem nåleøjet til det danske Grand Prix 2009. De sidste fire er blevet inviteret! Det skriver DR på deres hjemmeside i dag. Hvad er det, der foregår?

Ifølge DR har man valgt at indføre Wildcards for at variere udvælgelsesprocessen og højne niveau’et. De fire inviterede er Jeppe Laursen fra Junior Senior, Jimmy Jørgensen, Johnny Deluxe og Maria Carmen Koppel. – Navne som måske ellers ikke selv ville have meldt sig under sølvglitter-fanen.

Man har desuden valgt at indføre en fagjury bestående af seks musikeksperter, samt et ekstra medlem, der i de kommende uger har mulighed for at vinde pladsen på baggrund af sin musikalske viden i P4 programmet ‘Danmarksmester’. Fagjuryen skal bedømme deltagerne og i de indledende runder tæller deres bedømmelse 50 % og seernes stemmer 50 %. Juryen kommer bl.a. til at bestå af Bent Fabricius-Bjerre, Martin Brygmann, DJ Kjeld Tolstrup og Søs Fenger. Fra og med semifinalen er det dog helt op til seerne at bestemme hvem der går videre til finalen og i sidste ende til den internationale finale i Moskva senere på året.

Foruden disse to tiltag er der i år for første gang i Danmark åbnet op for udenlandske sangskrivere. Det forklarer Grand Prix eksperten Ole Tøpholm i sin klumme på DRs hjemmeside. Trine Jepsen skal således synge et nummer skrevet af svenske sangskrivere og Brinck (kendt fra titelsangen til TV2’s politiserie ‘Anna Pihl’) synger et nummer skrevet af Ronan Keating fra Boyzone. Denne udvikling afspejler hvad der allerede i nogle år er foregået i andre lande i Melodi Grand Prix-sammenhæng. Sidste år havde Remee og Thomas Troelsen eksempelvis en finger med i spillet til det tyske bidrag, og den russiske vindersang havde været en tur gennem Timberland-maskinen i Los Angeles. – Men det afspejler også hvordan virkeligheden er i musikbranchen udenfor Melodi Grand Prix-sammenhæng, og det kan tænkes, at dette gør fænomenet mere attraktivt og up-to-date, og er med til at højne niveau’et.

Tøpholm fortæller også, at der åbenlyst må være taget et bevidst valg om at udelukke deltagere fra sidste års X factor, da erfaringen viser, at når en solist fra et talentshow stiller op i Melodi Grand Prix året efter, så vinder vedkommende.  Og tanken om at tabe til en amatør være med til at skræmme etablerede navne fra at deltage. Tøpholm skriver at man således har måtte vælge om det skulle være et Melodi Grand Prix for professionelle eller for amatører. Personligt ser jeg ikke den store forskel.

Melodi Grand Prix har i mange år været bedst beskrevet med den negativt ladede betegnelse kitsch, og show’et har efter min mening længe været ude af trit med “virkelighedens” musikscene. Det er som om det alt for længe har befundet sig i en tidslomme datostemplet 1984, og de vest-europæiske indslag er for længst blevet overhalet indenom af de østeuropæiske, med ganske få undtagelser. I vest-europa synes show’et at være blevet en parodi på sig selv, hvor performance og “sjove” kostumer er vigtigere end musikken. I øst-europa synes det som om, at deltagerne tager det hele mere seriøst (selvfølgelig også med visse undtagelser). – Måske er der mere på spil for kunstnerne i Øst-europa?

Man kan håbe på, at denne saltvandsindsprøjtning til konceptet er med til at højne niveauet og gøre show’et relevant igen som formidler af musikalsk indhold i stedet for at bibeholde den ironiske distance og fokus på overflade.

(Kilde: DR’s hjemmeside 09/01/09)

Reblog this post [with Zemanta]
No comments yet

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: