Skip to content

Kvindelige sangerinder der blæser mig omkuld

januar 5, 2009

Her er nogle performances som jeg fandt på youtube af nogle fantastiske performances fra nogle kvindelige kunstnere som jeg beundrer meget.

Den første er med Alanis Morissette med en live udgave af nummeret ‘Uninvited’. Helt fantastisk hvis I spørger mig.

Den næste er med et ungt jazz super-talent, som jeg bl.a. var inde og høre på Jazzhouse i København i efteråret 2008. Den lille kvinde med det store hår, store talent og kæmpe kunstneriske hjerte er Esperanza Spalding. Enjoy!

Den tredje er med australske Sia Furler med nummeret ‘The girl you lost to cocain’. Det er fra en liveoptagelse i forbindelse med et radioprogram (på stationen KCRW i 2007). Hun har en helt fantastisk stemme og udstråler en masse glæde og leg i musikken, hvilket jeg synes er så dejligt at se. Jeg har lige bestilt hendes CD, som jeg glæder mig som et lille barn til at få smækket i cd’afspilleren. Jeg stødte på hende i forbindelse med den svenske houseproducer Stonebridge’s Remix af samme nummer, og har siden fundet ud af, at hun også ofte har været at finde på britiske Zero 7, hvor bl.a. også danske Tina Dickow har været inde over nogle gange, med sin fantastiske stemme.

Og når vi nu alligevel snakker om danske Tina Dickow, så skal I da ikke snydes. Der er så mange video’er hvor hun gør det så godt, så det har været svært at vælge en ud. Men denne her hvor hun sammen med Steffen Brandt fra bandet TV2 giver en dansk versioneret version af Leonard Cohen’s ‘Hallelujah’ synes jeg er rigtig dejlig (den bedste fortolkning mener jeg dog stadig at Jeff Buckley står for):

Vi bliver i Danmark. Den næste er Ane Trolle, som her giver den gas sammen danske minimal tech og house producer Trentemøller til P3 guld i 2006. Hun har også en fantastisk stemme og er meget alsidig musikalsk og har ligesom Sia Furler en legende tilgang til musikken (hør bare Jaconfetti)

More to come…

Skriv et svar

